Oud- Benelux koprijtuig van eigenaar gewisseld

Haarlem, 23 mei 2018 | Op 23 mei 2018 werd het voormalige Benelux- koprijtuig 51 84 874 0 108-6 overgebracht van de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij (VSM) te Beekbergen naar de Vereniging tot Behoud van Spoormaterieel Haarlem (BSH). De BSH krijgt de beschikking over het stuurstandrijtuig dat deels in de oude Benelux-schildering is gebracht. Door deze overname komt het rijtuig terug langs de oude stamlijn toen de Schipholtunnel nog niet aangelegd was. In die tijd deden de karakteristieke rijtuigen met hooggeplaatste stuurpost dienst met de NMBS reeks 25.5.

Oud nieuws | NMBS 1.002 te Eeklo in 1997

Eeklo, 4 mei 1997 | Na de ontstoming in België zijn er maar vier originele NMBS stomers terug onder druk gebracht. Zo werd de 64.045 nog gebruikt voor filmopnames. En kwamen de 29.013 en 12.004 in de jaren tachtig terug op de baan vanwege het 150- jarige bestaan van de spoorwegen in België. Beide locomotieven zouden in 1989 vanuit Antwerpen zelfs nog ritten van en naar Utrecht rijden voor de jarige spoorwegen in Nederland. Na 1989 zou de 29.013 enkel nog te zien zijn voor speciale ritten totdat ook de 1.002 in 1991 rijvaardig werd gemaakt. Internet was er nog niet en een mobiele telefoon behoorde nog niet tot mijn uitrusting en zo liet ik me dus verrassen dat de Pacific te Eeklo stond met een extra trein uit Leuven. Vanwege het stoomfestival van het Stoomcentrum Maldegem maakte de machine een retourrit.


De stoomlocomotief na aankomst te Eeklo.

B- Holding locomotieven 7209 en 8441 op transport

In februari 2018 zijn locomotieven 7209 en 8441 per vrachtwagen van Antwerpen Noord naar de museumbewaarplaats te Brugge getransporteerd. De 7209 is de laatst overgebleven locomotief uit de reeks 72. Deze machines zijn in 1956 aan de NMBS geleverd. De loc is zonder motor bewaard gebleven.


Enkele locomotieven uit de reeks 84 zijn bewaard gebleven zoals de 8463 bij Stoomtrein Dendermonde Puurs.

TSP voegt rangeerlocomotief 7402 toe aan haar collectie

Aan de grote collectie spoorwegmaterieel heeft het TSP een nieuwe locomotief toe kunnen voegen. Het betreft de 7402 die in 1977 aan de NMBS is geleverd. Het grootse deel van het arbeidzame leven heeft de machine doorgebracht in het Antwerpse waar ze in de havens rangeerdiensten uitvoerde. De 7402 zal naar Le Chemin de Fer du Bocq worden overgebracht en zal daar de al aanwezige 7305 ondersteunen.

Zusterlocomotief van de 7402
Een zusterlocomotief van de 7402 te Salzinnes

2018 | Speciale rijdagen en evenementen Belgische museumlijnen

JUNI

9 juni – Chemin de Fer à Vapeur des Trois Vallées – Mariembourg
Extra restauranttrein met Barbecue.

10 juni – Stoomcentrum Maldegem – Maldegem
Bier proeven in de trein ter gelegenheid van Vaderdag.

JULI

7 en 8 juli – Stoomtrein Dendermonde-Puurs – Baasrode-Noord
Scheldeland in stoom. Het jaarlijkse stoomfestival met gastmaterieel en bezoek van oldtimers.

21 juli 2 Chemin de Fer à Vapeur des Trois Vallées – Mariembourg
Dag van de modelspoor.

22 juli – Chemin de Fer à Vapeur des Trois Vallées – Mariembourg
Evenement “Matèriel en tous genre”. Extra ritten met uiteenlopende soorten materieel.

AUGUSTUS

11, 12 en 15 augustus – Chemin de Fer du Bocq – Spontin
Jaarlijks spoorfestival met uitgebreide dienstregeling en gastmaterieel.

15 augustus – Chemin de Fer à Vapeur des Trois Vallées – Mariembourg
Ambachtelijke markt.

SEPTEMBER

9 september – Stoomtrein Dendermonde-Puurs – Baasrode-Noord
Ritten in het kader van open Monumentendag.

22 en 23 september – Chemin de Fer à Vapeur des Trois Vallées – Mariembourg
Jaarlijkse stoomfestival met extra treinen en randactiviteiten.

OKTOBER

6 oktober – Chemin de Fer du Bocq – Spontin
Bocq Gourmand. Restauranttrein.

27 en 28 oktober – Chemin de Fer à Vapeur des Trois Vallées – Mariembourg
Extra treinen in het kader van Halloween.

28 oktober – Chemin de Fer du Bocq – Spontin
Haloweentreinen.

NOVEMBER

9, 10 en 11 november – Stoomcentrum Maldegem – Maldegem
Geniet van een jachtmenu in de restauranttreinen.

18, 24 en 25 november, 1 en 2 december – Stoomtrein Dendermonde-Puurs – Baasrode-Noord
Sinterklaasritten. Lees verder.

24 en 25 november , 1 en 2 december 2018 – Stoomcentrum Maldegem
Sinterklaastreinen.

DECEMBER

1 en 2 december – Chemin de Fer du Bocq – Spontin
Sinterklaastreinen.

15, 16 en 22, 23 december – Chemin de Fer à Vapeur des Trois Vallées – Mariembourg
Extra treinen in kerstsfeer.

Ook dit jaar houdt de CFV3V haar jaarlijkse stoomfestival
Ook dit jaar houdt de CFV3V haar jaarlijkse stoomfestival

SCM neemt stoomlocomotief WD 75196 in dienst

Aan het einde van 2009 kwam locomotief WD 75196 aan in het Stoomcentrum Maldegem (SCM). De reis vanuit Groot-Brittannië voer over de weg en de Noordzee.
In 1970 werd deze zadeltanklocomotief door het Britse leger afgedankt waarna ze via diverse museumorganisaties terecht kwam bij de South Devon Railway. Toen deze organisatie de machine te koop aanbood besloten enkele vrijwilligers van het Stoomcentrum de machine te kopen en een restauratie te geven. De drieasser werd juist voor het stoomfestival rijvaardig opgeleverd. Het SCM stoomfestival ging door op 30 april en 1 mei 2016. Tijdens de festiviteiten werden de eerste toeristen vervoerd. De foto toont de machine in haast nieuwe staat. Het resultaat van vele uren vrijwilligerswerk.
Deze locomotief is van een naoorlogs bouwjaar (1953) echter, machines van dit dergelijke type hebben de eerste jaren na de Tweede Wereldoorlog ook voor de NMBS gereden.


SCM WD 75196 te Maldegem wachtend op de volgende dienst.

Locomotief 1187 toegevoegd aan museumcollectie NMBS

Het TSP meldt de verkoop van locomotief 1187 aan de NMBS- dienst die instaat voor de landelijke collectie historisch spoorwegmaterieel. Deze, door de NMBS in 1986 in gebruik genomen machine, vertegenwoordigd de reeksen 11, 12, 21 en 27 die vanaf de jaren tachtig op de sporen te zien waren en waarvan enkel de 21 en 27 nog op de Belgische hoofdlijnen te vinden zijn. De reeks 11 werd gebruikt in de Beneluxdienst tussen Brussel en Amsterdam en was ten opzichte van de andere reeksen van een afwijkende schildering voorzien. Niet vaak waren de locomotieven uit de reeks 11 buiten de stamlijn te zien totdat ze afgelost werden door de reeks 28. In de nadagen werden ze nog ingezet voor Piekuurtreinen tot ze in 2012 definitief aan de kant gingen, wachtend op verkoop aan een buitenlandse partij. Van de verkoop van de reeks is het niet meer gekomen.

Locomotief 1187 te Essen
Locomotief 1187 te Essen. 30 juli 2011.

Een bijzonder bezoek aan Arlon
Op 11 augustus 1999 reed de 1187 met een Benelux door tot Arlon vanwege de zonsverduistering

CFV3V. Kleine Brossel 551.34 gerestaureerd

De Chemin de Fer à Vapeur des Trois Vallées (CFV3V) meldt dat de werkplaats in Treignes de restauratie van Kleine Brossel 551.34 heeft afgerond. De tweeassige motorwagen uit 1939 werd nadat deze was teruggetrokken uit de reizigersdienst omgevormd tot ES werkwagen (ES 301). Via de historische museumcollectie van de NMBS kwam ES 301 uiteindelijk bij de CFV3V terecht die de Brossel restaureerde en in een blauw-wit kleurtje stak. Voorzien van het oude nummer 551.34 werd ze op 24 juli 2016 tijdens de “Dag van het Patrimonium” aan het grote publiek voorgesteld waarna de wielen werden gestrekt tussen Treignes en Mariëmbourg.

De kleine Brossel voor de restauratie
De Kleine Brossel voor de restauratie ©CFV3V

CFB. Lijn 128 terug aangesloten op het landelijke net

Vanwege grootschalige werkzaamheden op spoorlijn 162 werd in september 2015 spoorlijn 128 van het landelijke net afgesloten. Hierdoor was het niet mogelijk voor de Chemin de Fer du Bocq om de museumdienst tot het station van Ciney te rijden. Reizigers werden tussen Ciney en Braibant per oude autobus van de Chemin de Fer de Sprimont (CFS) vervoerd. Te Braibant kont worden overgestapt op de museumtreinen. Omdat de werkzaamheden op lijn 162 ver gevorderd waren is er de laatste periode door de vrijwilligers van de Chemin de Fer du Bocq hard gewerkt om de sporen parallel aan de lijn naar Luxemburg terug aan te leggen. Vaak met de hand maar nu ook met de onderstopper die sinds kort beschikbaar is voor de drukke infra-afdeling van de CFB. De verwachting is dat de sporen weer in gebruik zullen worden genomen voorafgaand aan het nieuwe seizoen in 2017.

Na de bouw van een onderdoorgang en het verplaatsen van de hoofdsporen ziet het er te Braibant volledig uit.
De oude situatie te Braibant. Links lijn 128

Een andere werf die de vrijwilligers op hebben gepakt bevind zicht in het station van Evrehailles-Bauche. Dit station dat effectief in de agglomeratie van het dorpje Bauche ligt krijgt zijn sporen terug. Door de plaatsing van wissels is het straks mogelijk om in het station kop te maken. Ter herinnering. Momenteel ligt het eindpunt van de CFB aan de overweg enkele tientallen meters voor het station. Omdat hier geen inhaalspoor is dienen locgetrokken treinen aan de voor en achterzijde van een locomotief te worden voorzien. Als deze werf is afgerond zal het bijna 60 jaar geleden zijn dat er nog reizigerstreinen stopten aan het station.

Evrehailles-Bauche
De werf te Bauche voordat de werken startten. Hier werden enkele wagens gestald op de oude sporen.