Introductie CFB

Introductie;
De Chemin de Fer du Bocq (CFB) is een relatief jonge organisatie onder de Belgische museumlijnen. In 1992 werd een voorzichtig begin gemaakt door tijdens een weekeinde in september met 2 motorwagens uit de reeks 46 verschillende pendelritten te maken over lijn 128. Een succes, want velen reden met de volgeladen motorwagens mee tussen Ciney en de geïmproviseerde halte te Spontin Source. Voorafgaand aan de ritten diende wel het nodige groen verwijderd te worden. De lijn was in 1983 al gesloten en had dus 9 jaar lang gewacht op een volgende trein. Het resultaat was dus een overwoekerd spoor.

Korte geschiedenis;
In 1907 werd de gehele spoorlijn tussen Ciney en Yvoir in gebuik genomen. Voorafgaand aan de definitieve beslissing om met de aanleg te beginnen zijn er vele discussies geweest. Eigenlijk zou er geen spoorlijn komen, maar zou de Nationale Maatschappij van Buurtspoorwegen (NMVB) een metersporige buurtspoorweg aanleggen. De installaties van een buurtspoorweg zijn lichter dan van een spoorweg en loopt veelal in bermen van bestaande wegen. De aanleg is ook goedkoper Een buurtspoorweg stuitte echter op vele bezwaren waardoor de aanleg van de buurtspoorweg in december 1892 te elfder ure niet doorging. Zes jaar later werd dan toch door de Belgische Staat de eerste sectie tussen Ciney en Spontin geopend waarna de volgende secties met tussenpozen werd aangelegd.

Opening lijn 146 (latere lijn 128)

Ciney – Spontin; 5 mei 1898
Spontin – Dorinne-Durnal; 1 mei 1902
Dorinne-Durnal – Evrehailles-Bauche; 1 mei 1903
Evrehailles-Bauche – Yvoir; 1 juni 1907

Tijdens de aanleg van de spoorlijn werd een aantal bruggen en tunnels gebouwd die nodig waren om het riviertje de Bocq te blijven volgen. Deze rivier mondt te Yvoir uit in de Maas waardoor de spoorlijn vanaf Sovet, niet ver van Ciney tot aan Yvoir grotendeels bergaf loopt. 15 bruggen of viaducten waren er nodig om het riviertje steeds te overbruggen en door de meanderende ligging tussen Spontin en Yvoir waren er uiteindelijk vijf tunnels nodig. Te Yvoir was nog een stenen viaduct nodig om de spoorlijn over het stadje heen te krijgen waardoor aangesloten kon worden op de spoorlijn uit Namen.

Het project;

Het laatste nieuws van de CFB
klik op de nieuwsitems voor de volledige tekst

CFB. Lijn 128 terug aangesloten op het landelijke net

Vanwege grootschalige werkzaamheden op spoorlijn 162 werd in september 2015 spoorlijn 128 van het landelijke net afgesloten. Hierdoor was het niet mogelijk voor de Chemin de Fer du Bocq om de museumdienst tot het station van Ciney te rijden. Reizigers werden tussen Ciney en Braibant per oude autobus van de Chemin de Fer de Sprimont […]

Posted in CFB, Museumnieuws | Leave a comment

CFB. Tijdelijke afsluiting lijn 128 van het nationale net

Ten gevolge van grote infrastructurele werkzaamheden op lijn 162 zal het vanaf 1 september 2015 niet meer mogelijk zijn om vanaf lijn 128 Ciney te bereiken. Dit betekent dat de toeristische dienst van de CFB gedurende twee jaar ingekort zal worden. In die tijd is het dus ook niet mogelijk om materieel via het spoor […]

Posted in CFB, Museumnieuws, TSP PFT, Uncategorized | Leave a comment

Lijn 128: Een nieuwe lijnsectie heropend

Bijna 55 jaar na de sluiting is de lijnsectie van Purnode naar Bauche heropend. Op 12 juni 2015 openden de gouverneur van de provincie Namen, Dhr D. Mathen en de voorzitter van het TSP, Dhr. B. Vervy officieel het nieuwe lijngedeelte voor de Chemin de Fer du Bocq. Voor de openingsrit werd motorwagen 4602 ingezet. […]

Posted in CFB, Museumnieuws | Leave a comment