Het middelpunt van de baan zal het kleine Belgische grensstation Evelinnez zijn. Aldaar zijn een aantal kleine aansluitingen die stug de laatste bezuinigingsrondes hebben overleefd. Of deze aansluitingen open blijven en of de enkelsporige spoorlijn zelf nog wel open blijft zal de toekomst leren.
De baan is reeds acht jaar geleden in mijn hoofd ontstaan en is dus gebaseerd op mijn reizen doorheen België in de jaren negentig. Uiteindelijk zal het een spoorlijn worden die ik destijds graag tijdens een zonnige voorjaarsdag had willen bezoeken.
De bouw is ruim 2 jaar geleden gestart nadat de zolder geschikt was gemaakt voor een dergelijke opstelling. Eerst werden de verschillende modules gemaakt waarna ze op poten werden gezet. Ik heb gekozen voor modules omdat dan de gehele constructie bij eventuele verplaatsing netjes uit elkaar kan worden gehaald. Dit betekent dat er nu veel extra werk is, maar dat betaald zich mogelijk in de toekomst uit. Om ervaring op te doen met de Tillig- rails ben ik begonnen met de opstelsporen omdat daar wat makkelijker recht-toe-recht-aan werk is.